ARDF 80m

ARDF 80m
80m peildoos volgens PA0HRX , zie vossestreken blog of klik op de foto

vrijdag 6 januari 2012

Mijn 2m vossenjachtontvanger

Binnenkort is het 2m vossenjacht hier in de buurt en ik gebruik daarvoor een zelfgemaakt 2m superheterodyne ontvangertje ontworpen door Jan PA0SSB.
Uit vorige jachten heb ik vastgesteld dat de gevoeligheid soms iets te weinig was naar mijn goesting . Als je het schema bekijkt aan de ingang zie je dat de ingang direkt afgesloten wordt met een 56 ohm weerstand . Misschien ligt daar het probleem . Misschien is het gedaan om een stabiele ingang te krijgen want de basis wordt geregeld om de versterking te bepalen en de collector is belast met een afgestemde bandkring filter op 145MHz.Indien we in de basis ook een afgestemde kring zetten komen we misschien in oscillatie terecht wat niet de bedoeling is .
U leest het al , veel " misschiens" . Ik opteer dan ook niet voor een afgestemde kring maar wil proberen om de ingangsimpedantie van de transistor beter aan te passen aan de antenne en daarvoor had ik een PI filter in gedachte .
Eerst maar eens proberen om een meting te doen met de huidige situatie en dan na modificatie meten of er winst is .
Het probleem is dat ik geen mooi reproduceerbaar AM gemoduleerd 2m signaal heb , dus dat wordt even zoeken .
Hierbij een deel van het schema en een deel van de print op foto.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten