ARDF 80m

ARDF 80m
80m peildoos volgens PA0HRX , zie vossestreken blog of klik op de foto

woensdag 9 oktober 2013

Mijn 2m vossenjachtontvanger : deel 5

Na de breuk van mijn antenneaansluiting , was ik wel verplicht deze te herstellen als ik opnieuw wou meedoen met ARDF.
Het systeem werd herbekeken en de mini-VNA werd er bij gehaald , de antenne getrimd ( een beetje teveel in het begin) en de aansluiting hersteld . De impedantie-aanpassing werd in ere gehouden en ook aan de symmetrie werd gedacht.
Het gebrek aan voeligheid werd niet meer nagekeken door gebrek aan tijd .
De nieuwe configuratie is uitgetest geweest in Ieper tijdens een zéér regenachtige dag maar met goed gevolg. Door de nieuwe tuning van de antenne en  betere (ook mechanisch beter) aankoppeling was de ontvanger een stuk gevoeliger geworden . Alle vossen werden vlot gehoord en de jachtsituatie was nochtans niet beter of anders.Ik was eigenlijk wel tevreden . Nu ook onlangs hier  in Stekene , was ik best tevreden . De verzwakker werkt eigenlijk ook prima en de ervaring daarmee wordt steeds positiever. Er is echter nog één groot nadeel . Doordat mijn ontvanger los is van de antenne ( hangt aan mijn heup rond te bengelen , letterlijk) kom ik snel met al mijn kabels dik in de problemen , ofwel in de struiken soms ofwel met mijn kompas ofwel onderling tussen coax en koptelefoon . Tijdens de looppassages klutst eigenlijk alles door elkaar.
Hierdoor ontstaat nu het idee om toch het schema te behouden maar de uitvoering te veranderen .
Een configuratie à la Russe dringt zich op.Dit is een behuizing voor de ontvanger  tussen de straler en de reflector en een uitbreiding naar voren toe om de director te kunnen monteren .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten