ARDF 80m

ARDF 80m
80m peildoos volgens PA0HRX , zie vossestreken blog of klik op de foto

donderdag 17 oktober 2013

Mijn 2m vossenjachtontvanger : deel 6

Ik heb dan toch maar besloten om een bouwvorm te maken die bekend staat als " Russisch " ontwerp .
Hierbij is de behuizing geparkeerd tussen de straler en de reflector en is smal om deze gemakkelijk in de hand te houden .
Het schema , ontworpen destijds door PA0SSB en PD2 genoemd, wordt gevolgd . Waarom dit ontwerp ?
Wel ik heb daar een beetje een haat/liefde verhouding mee. Haat ,omdat het lange tijd niet voldeed aan mijn wensen ,maar dat was grotendeels mij eigen fout . Liefde , omdat het een ontwerp is die nog met normale verkrijgbare onderdelen te maken is . er zit slechts één ic in ( NE612) en de rest zijn normale transistoren .
Ook de LF trap is zo ,en deze is gevoelig genoeg . Daar bij komt nog dat alles kan werken met 4 AA batterijen , 6V dus . Bij het schema van Jan wordt zelfs 4,8V genoemd , dat zal wel 4 oplaadbare batterijen zijn .Ik heb dat nog niet geprobeerd. Bij schema's met een 9V batterij wordt er vaak daarna een 6V stabilisator gezet . U stookt dan wel 3V hopeloos op, over de stabilisator waar ge niks aan hebt.
Jan heeft ook een simpele maar doeltreffende verzwakkingsregeling in zijn ontwerp gestoken . De stand waar zowat alles verzwakt wordt is prettig in de buurt van een vos . Als je in deze stand de vos hoort zit je binnen een cirkel van zeg maar 15 m van de vos en peilen lukt nog prima.Ook al werkt de lokale oscillator op ca 133 MHz en is die gewoon opgebouwd met een zelfgewikkelde spoel , ik heb nooit het gevoel gehad dat deze verloopt , toch niet buiten de bandbreedte van het MF filter .
Doordat er gejaagd kan worden met slecht één regelaar ( de verzwakker) en één schakelaartje is de bediening gebruiksvriendelijk . De frequentie hoeft slechts bij de start éénmaal ingesteld worden en daarna in principe niet meer . Ik heb altijd geklaagd dat de gevoeligheid net niet voldoende was , maar door de 3 elements yagi  eens af te regelen zoals het moest en een nieuwe uitkoppeling te maken was de gevoeligheid toch voldoende . Nu zal de dipool rechtstreeks aan de behuizing komen en zal de 2m coax tussen mijn ontvanger ook komen te vervallen . Ik denk dat ik daar mee in de goeie richting evolueer.Het geknoei van het in de war raken van de  koptelefoondraad , coax en soms ook mijn kompas zal daarmee verleden tijd zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten