ARDF 80m

ARDF 80m
80m peildoos volgens PA0HRX , zie vossestreken blog of klik op de foto

zondag 21 oktober 2012

Fox - O - Ring [schema prototype]

Hierbij het schema van het prototype . Links in de hoek ziet ge nog het prototype zelf liggen waarmee de eerste testen zijn gedaan . Dit moet eerst eens proper gemaakt worden en dan maken we er een eerste printje van . Wat het schema zelf betreft , ik ben er nog niet volledig uit .Ik twijfel er nog aan om de source van de FET te voorzien van een ontkoppelde weerstand . Dit zou de thermische stabilteit ten goede komen maar verschuift ook de DC-instelling een beetje .Ook is de truc te zien waarmee ik een transistor uitspaar.De Fet krijgt zijn voedingsspanning gepresenteerd via twee uitgangspoorten van de PIC .Deze twee poorten worden gelijktijdig aangestuurd vanuit de soft en bevatten dan de code waarmee de "eindtrap" wordt aangestuurd .Waarom twee poorten ? Hiermee heb ik zekers stroom genoeg en halveer ik als het ware de inwendige weerstand van die poorten zodat het rendement hoger wordt van de "eindtrap". Vergeet niet dat het vermogen kwadratisch toeneemt met de aangeleverde spanning!De aankoppeling van de afgestemde kring is ook al raar . Ik koppel met slechts één winding in alhoewel ik toch vermoed dat de impedantie aan de smoorspoel toch vrij hoog is .De afstemming gebeurt in de secundaire kring , die dan tevens het capacitieve aandeel van de te korte antenne grotendeels kan compenseren . Deze antennekoppeling is een beetje zoals eindgevoede draadantennes worden aangestoten .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten