ARDF 80m

ARDF 80m
80m peildoos volgens PA0HRX , zie vossestreken blog of klik op de foto

zondag 10 november 2013

Mijn 2m vossenjachtontvanger : deel 11

Hij is af !

En wat nog meer is , hij werkt nog ook  !
Gisteren 9 november ermee gaan jagen op de Rode Berg in Westouter.
Dit was een heel mooie vossenjacht in een nog mooiere omgeving , enkel het weer was een beetje een tegenvaller .
Het is uiteindelijk een hybridesysteem geworden . Ik had geen tijd meer om de antenne van meetlint te vervaardigen en heb daarom de "oude" 3 elements yagi gecombineerd met de nieuwe ontvanger .
Daarvoor moest ik wel terug het symmetreerspoeltje uit de ontvanger halen en een miniconnector( sma) monteren op de nieuwe ontvanger .Met een verloopstukje kon ik dan de BNC aansluiten .


 
De hybridecombinatie : oude antenne - nieuwe ontvanger


Hieronder ziet U de bediening . De grote knop is de verzwakker en , niet te zien op de foto, met een gekartelde zijkant , zodat u met de duim zonder de ontvanger te verpakken de instelling kunt regelen .
De kleine knop is de frequentie instelling . Een beetje weggestoken zodat je niet per ongeluk deze verzet. Een beetje moeilijk te zien  onderaan  is het zwarte schuifknopje.
Dit is de " grote" verzwakker . Hiermee is te peilen tot op de vos



De bedieningen , uitgedokterd om gemakkelijk te gebruiken .



Een detailopname van een gedeelte van de print.
Rechts ziet U de mini connector .De ingang is aperiodisch , dwz niet afgestemd . De twee spoelen van het 144 MHz bandfilter is ook duidelijk te zien , met bijbehorende trimmers.Deze zitten ná de eerste trap . De transistor is een BFR96 . Dan de enige IC in de schakeling , de bekend NE612 , gebruikt als mixer en oscillator .De uitgerekte spoel onder de mixer met rode draad is de oscillatorspoel. deze wordt in band gebracht met de bijstaande trimmer en afgestemd met de kleine zwart-met-witte-ring varicapdiode.
De trimmer boven de mixer is de afgestemde kring op 10.7 MHz in samenwerking met  links daarvan, een weerstandsmodel- smoorspoel met zelfgewikkelde koppelspoel er bovenop .Daar net naast , ook links , zit het MF keramisch filter .Nog meer naar links ,een tweede BFR96 die dienst doet als MF versterker met daarachter( weer links op de foto) nog een trimmer met schuin links daarboven een tweede smoorspoel in weerstandsvorm ( staat horizontaal op de foto). Nog meer naar links staat de LF-trap , deze is echter niet te zien op de foto .De detectie van het ( AM ) signaal is wel nog te zien . Dit wordt gedaan met de zwarte LF transistor onder de meest linkse trimmer.
Hiermee , hebt U in een notedop ook de werking gezien .




De valkuilen die ik tegenkwam tijdens de bouw .

1. De LF -trap . Deze is  klassiek van opbouw met de meest normale transitoren die er zijn , nl de bekende BC547 en BC557 familie .Ik heb geen enkel probleem gehad met de opbouw en de halve voedingsspanning was ook ongeveer te meten die ge moet hebben bij een SEPP configuratie .

2. De MF trap met detectie . Ook geen probleem . De waarden waren juist en er was een trimmerpunt waarbij de  MF piekte , alles ok dus .

3. De mixer met osc en MF bandfilter .Dit was wel een probleem . Ik had dit met het eerste exemplaar ook reeds ondervonden . Bij narekening vond ik de waarde van de smoorspoel ( 47 µH) wat aan de hoge kant in samenwerking met de 22 pF trimmer . Ik heb deze verlaagd naar 8.2µH ( ik had anders geen ) en bij de trimmer nog een 10 pF parallel gezet . Ik kon nu de kring  " pieken "
De oscillator spoel was direkt " op maat" maar de plaats die ik voorzien had op de print is eigenlijk te klein .
Daarom staat ze er wat verfrommeld bij en moet ik nog de print aanpassen .De mixer werkt in bovenmenging , zodoende staat de oscillator op 144.500 MHz + 10.7 MHz afgestemd .
Er moet nog vermeld worden dat de oscillator zich raar gedroeg bij het in dienst nemen . Bij het opheffen van de print van de werktafel verliep de oscillator een heel stuk  maar kwam terug naar de juiste waarde bij het terug neerleggen . Het was geen handeffekt . Pas toen ik de print voorzag van afstandstukjes , die later in de behuizing dienst gingen doen , was het effekt nihil.De tafel is van hout met een isolerend matje . Ik vermoed toch dat dit als een soort dielektricum fungeerde en de  kring mee hielp " afstemmen" .
Na inbouw was het effect verdwenen en tijdens de vossenjacht had ik geen probleem.

4. De ingangstrap . Deze moet stabiel zijn over het gehele afstembereik (bij mij 144.00 tot 145.000 MHz) en bij varierende voedingsspanning ( van 5  tot 6V). Dit was niet het geval . De trap oscilleerde . Oorzaak is de grote versterking van de BFR96 op die frequentie . De Ft  ligt hier op enkele GHz . Deze is te temmen door een SMD weerstandje over de ingangskring te plaatsen . Een gewoon weerstandje voldeed hier niet.



Samenvatting :

Voordelen :
Ik apprecieer het schema van PA0SSB. Er worden geen exotische componenten gebruikt . Slechts één ic en dat is tot nu toe gemakkelijk verkrijgbaar . Ook geen TOKO of andere spoeltjes , gewoon smoorspoeltjes .
Alle folietrimmers zijn van dezelfde waarde , nl 22 pF ( 7.5 mm groen ). De LF eindtrap is huis tuin en keuken materiaal .
Inschakelen via hoofdtelefoonplug zonder dat er een inschakelcontact nodig is .
De HF halfgeleiders zijn ook gewone transistoren , geen dual gate mosfets die ook zeldzaam worden .

Nadelen :
Als dit al mag vermeld worden is er toch één element dat spijtig is dat moet gebruikt worden en dat is één SMD weerstandje . Misschien dat een nog betere lay-out van de print aan de ingang dit oplost .

Opmerking :
Ik zet dit niet bij de nadelen , maar wat goede meetapparatuur is wel handig natuurlijk.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten