ARDF 80m

ARDF 80m
80m peildoos volgens PA0HRX , zie vossestreken blog of klik op de foto

vrijdag 15 november 2013

Mijn 2m vossenjachtontvanger : deel 13

In MMana wat gespeeld met twee configuraties voor een 3 el yagi en laten optimeren voor een goede gain maar nog beter een goede F/B verhouding .
De ene noem ik een long yagi (97.2 cm lang) en getekend in het rood en de andere een normale yagi ( 67,3 cm lang), getekend in het zwart.



U ziet dat er niet veel verschil zit in de gain ( kwasi gelijk) en een 2 tal dB meer F/B voor de long Yagi.
Een groter verschil is in de impedantie . De normale heeft ongeveer 12.5 Ohm en de lange 30 Ohm .

Dit moet natuurlijk aangepast worden aan de 50 Ohm standaard waarde .
In het eerste geval wordt dit vierkantswortel uit 50 x 12.5 en dat geeft 25 Ohm aanpasstuk van lambda/4.

Dit kan gemaakt worden door twee 50 Ohm lambda/4 stukken parallel te leggen , geen probleem dus .

In het tweede geval krijgt men vierkantswortel 50 x 30 en dat geeft 38,7 Ohm en dat ligt dicht bij 37.5 Ohm welke twee stukjes van 75 Ohm parallel is .

Dus beide systemen zijn zonder teveel poespas te maken .

Ik start met de eerste eens te maken omdat die het kortst is en gemakkelijker te hanteren . toch laat ik de boom ( bij mij een borstelsteel) lang genoeg om ook eens de tweede te proberen .De  ruimte tussen reflector en straler is wel maar 27 cm en dat zal nipt worden om de ontvanger er tussen te plaatsen.
Ik ga Alu buisjes van 8mm x 1 gebruiken . deze zijn maar één meter lang en te kort voor de reflector , maar dat los ik op door op het uiteinde enkele stukjes dunnere buis erin te schuiven . Zo heb ik ook de gelegenheid om te trimmen en ze opnieuw te gebruiken voor een ander ontwerp.


De long yagi .


Bemerk dat de reflector weinig stroom draagt . Dit komt het vasthouden van de antenne tussen straler en refllector tijdens het jagen ten goede. Althans dat denk ik .



De normale yagi




Veel meer stroom in de reflector.

Ik heb ook nog eens mijn huidige 3 el Yagi erbijgeplot .
Zo te zien kan ik nog deftig wat winst halen in de F/B .In theorie 5 tot 8 dB.
Blauw is de huidige antenne .




Geen opmerkingen:

Een reactie posten