ARDF 80m

ARDF 80m
80m peildoos volgens PA0HRX , zie vossestreken blog of klik op de foto

woensdag 13 november 2013

Mijn 2m vossenjachtontvanger : deel 12

Na de zondagsmorgenronde op PI4ZVL heb ik nog wat nagebabbeld met de auteur van het schema , Jan PA0SSB.
Ik was eerst van plan om de ontvanger deel uit te laten maken van de antenne maar Jan heeft mij op andere ideeën gebracht en tezamen met de ervaring van zaterdag jongstleden zal ik toch  het systeem behouden dat ik toen gebruikte .
Hierbij staat de ontvanger boven op de boom van de antenne met twee forse afstandsbussen .Het voordeel is dat ge de antenne-ingang van de ontvanger asymmetrisch kunt houden en uitvoeren met één of andere plug.
Nu is het een SMA met overgang naar BNC maar beter zal het direkt een  BNC plug worden .
Het aanpassen aan de impedantie en het symmetrisch maken van de aansturing van de 3 el Yagi zal dan op de antenne gebeuren , zo blijft de ontvanger met zijn plug netjes één losneembaar geheel en kun je gemakkelijk de meetzender daaraan houden om nog wat testen te doen .Gelijk wordt de BNC plug aan de antenne ideaal om een VNA eraan te hangen en zo de antenne te optimeren , dubbel op dus .
Heb je een andere idee voor een antenne , dan is die zo in stelling gebracht met de ontvanger .
Om de antenne te ontwerpen ben ik van plan om MMANA te gebruiken en na te meten met de VNA .
Nu nog hopen om wat goed weer want meten is weten maar ge moet wel weten wáár en wanneer ge moet meten . HI

Geen opmerkingen:

Een reactie posten