ARDF 80m

ARDF 80m
80m peildoos volgens PA0HRX , zie vossestreken blog of klik op de foto

maandag 25 november 2013

Mijn 2m vossenjachtontvanger : deel 15

Ik had al aangegeven dat de aanpassing tussen de ca 11 ohm (je mag van mij 12,5 Ohm lezen) en de 50 Ohm ontvangeringang ( is dat wel zo ? Toch nog eens meten zoals in deel 1)  gemakkelijk  te doen was door een lambda / 4 aanpasstukje van wortel ( Z1xZ2) of ingevuld wortel ( 12.5 x 50)  en dat is precies 25 Ohm of zijnde twee 50 Ohm stukjes parallel . Gesneden koek dus , of niet .... ?
Ik , in bezit zijnde van een miniVNA ,wou dit toch eens meten . Dit is een driedaagse reis geweest in het onbekende . Je sleurt er opnieuw alle theorie bij , want die kan toch niet mis zijn ? Je zoekt een Smith diagramma programmaatje op het net op, om het één en ander te simuleren ( aanrader voor snel iets te simuleren is het volgende programmaatje van PA0MVW :   Pasan ) en je bent overtuigd dat het moet werken maar de miniVNA zegt iets anders !
Ik kwam voor de berekende lengte ( en ja , ik had de verkortingsfaktor in rekening gebracht) niet op 145 MHz uit maar wel in de buurt van 100MHz." Te lang " dus !. Ik maar knippen , meten ,opnieuw knippen tot ik echt maar ongeveer lambda/ 8 overhad .Maar ja , miniVNA zei toen  van OK dit is nu juist , maar het spul werkte niet !Wat was er uiteindelijk aan de hand ?Wel , meerdere zaken zoals de " eindjes " die je toch nodig hebt om aan je stukje een connector te kunnen solderen of eventueel aan te sluiten aan je dipool zijn op zich natuurlijk al aardige reactieve componenten , maar dat had ik wel in mijn achterhoofd .Ik deed ook veel metingen met een 12 Ohm weerstand aangesoldeerd met echt hééééél korte draadjes maar niets bracht op . Toen heb ik een BNC plug aangesoldeerd ( dit op één enkel 50 Ohm aanpasstuk) en deze afgesloten met een 50 Ohm BNC afsluitweerstand en opnieuw aan de VNA eraan met een goed gevolg . Dit herhaalt met 2 stukjes parallel en een zelfgemaakte 12 Ohm afsluitweerstand IN een BNC plug en weer mis .
Uiteindelijk heb ik de zelfgemaakte afsluitweerstand in BNC rechtsreeks op de VNA gehangen . Bingo , dit was goed mis . Dit was geen weerstand meer , dit was doffe ellende . De waarden waren 8.1 Ohm reëel en 13.6 Ohm reactief !!. Als je dit in PASAN in brengt als waarde en kijkt wat het resultaat is  lambda/4 verder gaan de poppen aan het dansen .


De groene punt aan het begin van de rode kromme is de slechte afsluitweerstand met 8.1Ohm +j 13.6 Ohm
De lengte van de rode kromme is het lambda op vier aanpasstuk. Het rode punt op het einde van die kromme is de ingangsimpedantie die 50Ohm reëel zou moeten zijn , maar dit NIET is . In het veldje rechts bij " MOUSE" ziet U de juiste waarde ( Re: 20.5     Im: -33.4 ohm (Cs=33 pF))
Wat nog meer is , dit vertegenwoordigt een SWR van niet minder dan 3.66 ( ook voorgesteld door de groen cirkel) .

Hoe moet het er wel uitzien ?

U ziet de rode kromme netjes eindigen in het middelpunt van het diagramma en dat is precies ( genormeerd) 50 Ohm.


Moraal van het verhaal : Vermijd elke mm op deze frequenties en meet ALLES eerst op , Geloof niets op voorhand , dan spaar je veel tijd uit .
Nochtans geeft mij dit weer meer inzicht gegeven in deze materie . Ik weet nu pas echt waarom een lambda/4 stukje werkt als aanpassing tussen twee andere waarden . Dat was mij nog onbekend en ook niet aangeleerd ( stond niet in mijn leerboek van de school destijds !)

PS : Aanpassen met twee  stukjes lambda /12 kan ook en met als voordeel dat het met dezelfde karakteristiek waarde kan als de twee aan te passen stukken !Bijv: 100 Ohm aanpassen aan 50 Ohm kan met een stukje van 50Ohm lambda/12 en een stukje van 100Ohm van lambda/12.
Prachtig !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten