ARDF 80m

ARDF 80m
80m peildoos volgens PA0HRX , zie vossestreken blog of klik op de foto

dinsdag 26 november 2013

Mijn 2m vossenjachtontvanger : deel 16

Zondag was het even een open hemel en dan heb ik met de VNA eens buiten in een vrij open ruimte ( min of meer) de antenne nagemeten .
Wél , ik zou er toch nog ca 1MHz naast zitten , maar gelukkig in de goeie zin . Ze piekt op ca 143.7 MHz en dat is te laag in frequentie . Dus ik kan er nog een stukje afdoen maar hou de boot toch nog even af .Ik heb wel vastgesteld dat de laatste mm die ik moest verlengen op de reflector écht wel zin heeft .De reactieve ohmse waarde is hier mee echt wel naar een minimum te regelen .
Ik heb ook eens mijn Marconi TF2015 en het volle 0 dBm vermogen naar mijn rondstraalantenne toegestuurd . De juiste ERP weet ik niet maar met alle coaxstukken en koppelstukken ertussen en de gain van de antenne zal het ongeveer 1 mW zijn .Ik ben gaan wandelen van het QTH weg en ik stond versteld hoe hard het signaal wel was . Na honderd meter was de verzwakker nog altijd een héél stuk opgedraaid. De V/A verhouding was ook héél duidelijk aanwezig .


Hierboven de afbeelding van de SWR en waar die het best is .De yagi is blijkbaar nog een stukje te lang . Dit is ook te zien in de Z  op de afbeeelding hieronder .
Reëel is hier terug te vinden bij 143.780 MHz en is een mooie 46,6 Ohm .Dit bewijst ook onrechtstreeks dat het aanpasstuk van 2 maal 50 Ohm parallel hier zijn werk goed doet.




Nu nog enkele metingen opnieuw doen om te bevestigen , eventueel wat bijtrimmen en ik kan met een gerust hart gaan jagen .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten